Какво е фастинг и помага ли за стройна фигура?

0

- Advertisement -

Въпреки скорошното нарастване на популярността, фастингът е практика, която датира от векове и играе централна роля в много култури и религии. Определяна като въздържание от всички или някои храни или напитки за определен период от време, тя представлява много различни начини на гладуване.

По принцип повечето видове фастинг се извършват за 24–72 часа. Периодичното гладуване, от друга страна, включва редуване на периоди на хранене и гладуване, вариращи от няколко часа до няколко дни наведнъж.

Доказано е, че гладуването има много ползи за здравето, от повишена загуба на тегло до по-добра мозъчна функция.

Ето няколко ползи за здравето от фастинга – подкрепени от науката.

Насърчава контрола на кръвната захар чрез намаляване на инсулиновата резистентност

Няколко проучвания са установили, че периодичното гладуване може да подобри контрола на кръвната захар, което може да бъде особено полезно за тези, изложени на риск от диабет. Всъщност едно проучване при 10 души с диабет тип 2 показва, че краткотрайното гладуване значително намалява нивата на кръвната захар.

Намаляването на инсулиновата резистентност може да увеличи чувствителността на тялото ви към инсулин, което му позволява да транспортира глюкоза от кръвния поток към клетките си по-ефективно. В съчетание с потенциалните ефекти на понижаване на кръвната захар на гладно, това може да ви помогне да поддържате кръвната си захар стабилна.

Имайте предвид обаче, че някои изследвания са установили, че гладуването може да повлияе различно на нивата на кръвната захар при мъжете и жените.

Насърчава по-добро здраве чрез борба с възпалението

Докато острото възпаление е нормален имунен процес, използван за подпомагане на борбата с инфекциите, хроничното възпаление може да има сериозни последици за вашето здраве. Изследванията показват, че възпалението може да участва в развитието на хронични състояния, като сърдечни заболявания, рак и ревматоиден артрит.

Някои проучвания са установили, че гладуването може да помогне за намаляване на нивата на възпаление и да помогне за по-добро здраве. Така например едно проучване при 50 здрави възрастни показва, че периодичното гладуване за един месец значително намалява нивата на маркерите за възпаление.

Друго малко проучване открива същия ефект, когато хората гладуват по 12 часа на ден в продължение на един месец.

Може да подобри здравето на сърцето

Сърдечните болести се считат за водеща причина за смърт в целия свят, представляващи приблизително 31,5% от смъртните случаи в световен мащаб. Фастингът и здравословният начин на живот изобщо е един от най-ефективните начини да намалите риска от сърдечни заболявания.

Някои изследвания установяват, че включването на гладуване в рутината ви може да бъде особено полезно, що се отнася до здравето на сърцето.

Може да засили мозъчната функция и да предотврати невродегенеративни разстройства

Въпреки че изследванията са ограничени до тестове върху животни, няколко проучвания са установили, че гладуването може да има мощен ефект върху здравето на мозъка.

Необходими са обаче още изследвания, за да се оцени въздействието на гладуването върху мозъчната функция при хората.

Помага за отслабване чрез ограничаване на приема на калории и засилване на метаболизма

Теоретично, въздържането от всички или определени храни и напитки трябва да намали общия ви прием на калории, което може да доведе до увеличена загуба на тегло с течение на времето.

Някои изследвания откриват също, че краткосрочното гладуване може да засили метаболизма чрез повишаване на нивата на невротрансмитера норепинефрин, което може да повиши загубата на тегло.

В действителност, един научен преглед показва, че целодневното гладуване може да намали телесното тегло с до 9% и значително да намали телесните мазнини за 12–24 седмици.

Друго изследване установява, че периодичното гладуване в продължение на 3–12 седмици е толкова ефективно при предизвикване на загуба на тегло, колкото непрекъснато ограничаване на калории и намаляване на телесното тегло и мастната тъкан съответно с до 8% и 16%.

Освен това е доказано, че гладуването е по-ефективно от ограничаването на калории при увеличаване на загубата на мазнини, като същевременно се запазва мускулната тъкан.

Лесен начин за поръчка на храни, когато не сте подложени на такъв режим, е платформата на foodpanda.

Прегледана: 3049

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече